Publikacja jest elementem pedagogizacji rodziców, przedstawia wiele rad "Jak przygotować dziecko do nauki w klasie czwartej".
Szanowni Rodzice. Uczestniczenie w odrabianiu prac domowych jest bardzo ważną formą współpracy z nauczycielem. Sposób, w jaki należy pracować z uczniem w domu, wymaga niekiedy przygotowania do tych działań rodziców. Rady jakich możemy udzielić rodzicom:
Nasza pomoc powinna polegać na:
- rozmawianiu o tym, co wydarzyło się dziś w szkole ,czego dziecko się nauczyło ,jak zostało ocenione i jak samo ocenia pracę:
- rozmawianiu o niepokojach i problemach także o sposobach ich eliminowania;
- przypominania dziecku o konieczności wykonywania zadań domowych;
- sprawdzaniu czy wykonało je poprawnie;
- dodatkowym sprawdzaniu tych umiejętności które sprawiają problemy;
- zapytaniu ,co potrzebne będzie na następne zajęcia plastyczne;
Bezpośrednią pomoc w wykonywaniu zadań domowych należy ograniczyć do:
- wyjaśnienia bardziej zawiłych treści;
- wspólnego zastanawiania się nad problemami;
- pokazywania dobrych wzorów(np. pisanie);
- uczenie dziecka korzystania z różnych źródeł informacji(źródłem takim może być słownik, encyklopedia ,czasopisma, programy komputerowe, Internet a także książki z biblioteki publicznej, wywiad z dziadkiem sąsiadem, obserwacje poczynione podczas spaceru itp.);
- uczeniu dociekliwości poznawczej ( należy starać się znaleźć odpowiedź na każde pytanie);
- wspólnym czytaniu tekstów "czytanek" słuchaniu czytającego dziecka;
Nie wolno podawać gotowych rozwiązań, a jedynie naprowadzać dziecko na rozwiązania, np. za pomocą pytań i poleceń nakierowanych:
Jak myślisz, dlaczego .... ,Sprawdźmy, co
byłoby gdyby .... Poważniejsze kłopoty z samodzielnym wykonywaniem prac domowych należy zgłosić nauczycielowi. Jeśli wydaje nam się że odrabianie prac domowych zabiera dziecku zbyt dużo czasu, także to zgłośmy.
Korzystajmy z pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, i logopedów z poradni pedagogiczno-psychologicznej.
Zbyt częste pomaganie w odrabianiu lekcji może niekorzystnie wpływać na rozwój dziecka, które:
- staje się mało samodzielne pasywne;
- unika samodzielnego rozwiązywania problemów, nie tylko tych związanych z nauką szkolną;
- zaczyna tracić wiarę we własne siły.
Niesamodzielne odrabianie prac domowych nie spełnia stawianych im zadań, nie służy rozwojowi dziecka, zniechęca je do samodzielnych prób, pozbawia możliwości przeżycia radości z sukcesu, utrwala postawę wygodnictwa i skłonności do wykorzystania innych.
Dziecko powinno nauczyć się korzystać z różnych źródeł informacji. Podpowiedzmy mu, gdzie może znaleźć potrzebne informacje, zaprowadźmy do biblioteki, muzeum, pomóżmy nawiązać kontakt z sąsiadem. Pomagajmy dziecku w przygotowaniu materiałów na zajęcia plastyczne (ale dziecko powinno dbać o to i myśleć o tym w odpowiednio wcześniej ). Nie przyjmujmy na siebie odpowiedzialności za przygotowanie tych materiałów. To samo dotyczy stroju na zajęcia ruchowe.
Dziecko powinno stopniowo przejmować odpowiedzialność za własne uczenie się i ponosić konsekwencje swoich działań (lub ich braku).
Wychowawca Jolanta Zając